Een zakelijk conflict, ook wel zakelijk geschil of business conflict genoemd, is vaak frustrerend.
Het beslechten van een zakelijk conflict betekent vaak een breuk met je klant, leverancier of partner. Indien zakelijk en privé door elkaar heen lopen is het nog erger. Wanneer eindelijk wordt besloten actie te ondernemen, komen snel de escalerende professionals als incassobureaus of advocaten in actie.
Vaak een strijd met winnaars en verliezers.
Door de lengte van een dergelijk proces, de negatieve impact en de te maken externe kosten zijn de winnaars vaak ook verliezers. Bij het oplossen van een zakelijk conflict kan business mediation vaak een beter, sneller en goedkoper resultaat bereiken dan andere pogingen.
De voordelen van business mediation komen mede voort uit:
- het kunnen werken richting een alternatieve, vaak “win-win” oplossing;
- het wegblijven van een strijdmodel en kiezen voor een oplossingsmodel;
- de werking van de mediationovereenkomst (geheimhouding en vertrouwelijkheid);
- de ‘veiligheid’ van een neutrale en niet emotionele derde (mediator) tijdens een dergelijk proces.
Voorbeelden zijn conflicten;
- tussen partijen (directie, aandeelhouders, ondernemingsraad, raad van commissarissen)
- bij bedrijfsfusie en bedrijfsovername
- met leveranciers
- met externe (commerciële) relaties