Het eerste contact
Dit kan zowel telefonisch als via email. Binnen 1 werkdag wordt met u contact opgenomen.
U wordt geïnformeerd over de vervolgstappen. Daarna krijgt u schriftelijk (per post of email) alle benodigde informatie om dit rustig na te lezen en te beslissen of u een afspraak wenst te maken voor een kennismakingsgesprek.
Kennismakingsgesprek
Tijdens het (gratis) kennismakingsgesprek onderzoekt de mediator samen met partijen of mediation voor de kwestie toepasbaar is en of partijen daadwerkelijk de bereidheid hebben om met mediation aan de slag willen. Ook worden de juridische en praktische zaken besproken.
Voor partijen geldt dat zij kunnen beoordelen of ze de mediator geschikt vinden om hen naar de oplossing van het geschil te begeleiden.
Indien dit het geval is start de mediation met het ondertekenen van de mediationovereenkomst. In de mediationovereenkomst worden o.a. geregeld;
- spelregels
- vertrouwelijkheid
- verdeling kosten
- aard van het geschil
- rol derden (adviseurs, advocaten)
De mediation
Gemiddeld zijn er tussen de drie en vijf sessies van anderhalf tot twee uur nodig om tot een oplossing te komen, afhankelijk van de aard van het geschil.
De mediation vindt plaats op een neutrale plek of een met u af te spreken andere locatie.
Er wordt een aantal fasen doorlopen. Partijen beginnen met het vertellen van hun kant van de kwestie.
Vervolgens wordt er gekeken welke belangen er spelen, als basis voor het zoeken naar gezamenlijke oplossingen. De mediator heeft verschillende technieken waarmee u geholpen wordt naar oplossingen te zoeken. Daarna wordt gekeken hoe haalbaar de oplossingen zijn.
Als er overeenstemming is voor het geschil zorgt de mediator ervoor dat de afspraken goed worden vastgelegd in een (juridisch bindende) vaststellingsovereenkomst.
Na ondertekening van de vaststellingsovereenkomst is de mediation afgerond.
De mediation stopt als er geen oplossing wordt bereikt. De mediator zal dit aangeven, maar ook als u zelf niet verder wilt kunt u aangeven dat u wilt stoppen.
Als de rechter u heeft doorverwezen en de mediation slaagt niet, dan wordt de gerechtelijke procedure weer opgestart.
Gedragscode en klachtenregeling
DeBieMediation is MfN geregistreerd en werkt conform de SKM Gedragsregels (Stichting Kwaliteit Mediators) voor mediators en dient zich daarom onafhankelijk en neutraal op te stellen.
Een klachtenregeling is van toepassing en het reglement Stichting Tuchtrechtspraak Mediation. Zie voor meer informatie downloads en links.